Open brief aan de nieuwe Tweede Kamer

Verpleeghuiszorg in Nederland: van campagne naar realiteit
Vandaag komt u bijeen in de nieuwe samenstelling. Die samenstelling is door de verkiezingen van vorige week ingrijpend gewijzigd. Wat hetzelfde is gebleven is de verantwoordelijkheid die u als volksvertegenwoordigers draagt. Vanuit die verantwoordelijkheid roepen wij u op u sterk te blijven inzetten voor de kwaliteit van leven van ouderen in verpleeghuizen. Wij vragen u zorg te dragen voor de randvoorwaarden, zodat wij het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg op een goede manier kunnen uitvoeren.

VOOR de verkiezingen is door politieke partijen veel gezegd over liefdevolle verpleeghuiszorg, voldoende aandacht voor ouderen en de noodzaak om NA de verkiezingen voldoende middelen, meer medewerkers en minder regels te realiseren. VANDAAG is het moment voor u als nieuwe Tweede Kamer om u daarover uit te spreken en een boodschap mee te geven voor de kabinetsformatie. U kunt toezeggingen uit het verleden een garantie voor de toekomst laten zijn.

De komende jaren zal er veel inzet worden gevraagd van de sector, van de Tweede Kamer en van het nieuwe kabinet. Iedereen die betrokken is bij de verpleeghuiszorg aan onze bewoners – medewerkers, vrijwilligers en mantelzorgers – zet zich dagelijks in voor het geven van liefdevolle zorg en het creëren van een zinvolle dagbesteding. Wij doen alles wat mogelijk is om dat met de huidige middelen en voorwaarden te realiseren.
In de verkiezingscampagnes hebben partijen een ideaalbeeld geschetst van hoe de verpleeghuiszorg in Nederland er uit zou moeten zien. Wij vertrouwen erop dat u uw invloed nu aanwendt om dit beeld ook daadwerkelijk te verwezenlijken.

Organisaties voor Verpleging en Verzorging in Utrecht

(Stichting, Plaats, Bestuurder)

De Koperhorst, Amersfoort, Irene Vriens
St. Pieters en Bloklands Gasthuis, Amersfoort, Bob Pluijter